Dirigenten

Dirigent A-orkest: Ronald Slager

Ronald Slager is per december 2022 de nieuwe dirigent van ons A-orkest. Ronald heeft zich van jongs af aan bezig gehouden met muziek. Hij studeerde aan het Utrechts conservatorium en behaalde daar zijn diploma docerend musicus en zijn tweede fase diploma als hoornist. Daarnaast studeerde hij orkestdirectie in Utrecht bij Jurjen Hempel en Kenneth Montgomery en HaFa-directie in Rotterdam.

Ronald remplaceerde als hoornist in verschillende professionele orkesten waaronder het Radio Kamer Orkest, het Brabants Orkest en het Radio Filharmonisch Orkest. Hij is als dirigent actief geweest bij verschillende verenigingen, onder andere bij muziekvereniging Groot Excelsior in Amsterdam. Op dit moment staat Ronald als vaste dirigent voor het Fries Kamer Orkest in Leeuwarden en houdt hij zich bezig met het projectorkest Filharmony Fryslân. Met zijn brede muzikale achtergrond en repertoirekennis zorgt hij voor spannende en vernieuwende programmeringen.

Dirigent Marim Battuta: Cees Leerling

Cees Leerling is sinds 2012 dirigent van het slagwerkensemble Marim Battuta. Cees zette zijn eerste stappen bij De Harmonie ruim 50 jaar geleden. Op 17-jarige leeftijd werd hij instructeur van de drumband van het toenmalige fanfare orkest. Met groot succes, want de drumband promoveerde via eerste prijzen op concoursen van de derde naar de eerste divisie. Vanwege zijn indiensttreding bij de Johan Willem Friso kapel heeft Cees De Harmonie een tijdje moeten verlaten.

Op zijn 20e kwam Cees in dienst bij de  muziekschool in Heerenveen. Als docent slagwerk heeft Cees lesgegeven in Heerenveen, Oosterwolde, Wolvega en Noordwolde, maar ook in Akkrum, Appelscha en Makkinga. Tegenwoordig geeft Cees de muzieklessen via zijn eigen bedrijf DrumCase.

Cees is instructeur-dirigent geweest van de Woudklank uit Noordwolde (instructeur van de drumband, maar ook dirigent van het fanfareorkest) en instructeur van het Van Renssenkorps uit Heerenveen, Woudklank Grootegast, Crescendo Ruinen, Oldemarkter Fanfare, maar voor hem belangrijker dan alle verenigingen: oprichter en dirigent van schoolorkest De Wijs van het Linde College Wolvega. Zelf is hij als slagwerker actief geweest in het orkest van koorvereniging Pro Cantica uit Assen. Vanuit zijn ervaring met slagwerk leerlingen heeft het bestuur Cees een aantal jaren geleden gevraagd om een kweekvijver op te richten voor de slagwerkers. Cees is deze uitdaging in 2012 aangegaan en hieruit is het succesvolle Marim Battuta ontstaan.

Dirigent L-orkest: Lindy Adema

Lindy Adema (1986) is fluitiste en docent dwarsfluit en is sinds september 2021 dirigent van het L-orkest. Lindy studeerde aan het ArtEz Conservatorium in Zwolle en is daar in 2012 afgestudeerd. Ze geeft les op verschillende plaatsen in Friesland en Groningen. In omgeving Wolvega is ze al ruim 10 jaar actief als docente en heeft al menig dwarsfluit leerling van de Harmonie opgeleid. Ze is actief in verschillende orkesten, waaronder het Noord Nederlands Jeugd Orkest.

Lindy is een zeer gedreven docente met veel ervaring met muzikale projecten voor jong en oud. Met het L-orkest probeert zij het samen leren spelen te combineren met plezier maken en het creëren van een hecht groepsgevoel.