Dirigenten

 

Dirigent A-orkest: Dominic Sierat

Sinds augustus 2021 is Dominic Sierat dirigent van het A-orkest. Dominic Sierat (1982) is een Nederlands dirigent en bastrombonist. Hij studeerde tenortrombone aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag bij Pete Saunders, Arthur Moore en  Tim Dowling. Na een aantal jaren gaf hij toe aan zijn voorliefde voor de bastrombone en studeerde sindsdien  verder bij Brandt Attema, aan datzelfde conservatorium. Tijdens zijn masteropleiding volgde hij ook lessen  barokbastrombone bij Charles Toet. In 2010 behaalde hij zijn diploma Master of Music aan het Koninklijk  Conservatorium in Den Haag.

Dominic volgde diverse masterclasses bij onder andere Ben van Dijk, Ivan Meylemans, Jonas Bylund, Niels-Ole  Bo Johansen, Otmar Gaiswinkler en Walter Voglmayr. Als freelancer werkt hij bij diverse professionele orkesten  en ensembles, waaronder het Nederlands Philharmonisch Orkest en het Nederlands Kamerorkest, Het Balletorkest, Symfonieorkest Vlaanderen, Het Radio Filharmonisch Orkest, Limburgs Symfonie Orkest, Marinierskapel der  Koninklijke Marine, Brussels Philharmonic Brass, het Clazz-ensemble en Ensemble Klang. Dominic werkte met  gerenommeerde dirigenten, waaronder Marc Albrecht, Neeme Järvi en Karina Canellakis. Onlangs speelde Dominic mee in het Maestro orkest.

Sinds zijn 18e jaar is Dominic ook werkzaam als dirigent. Hij heeft onder andere privélessen orkestdirectie gevolgd  bij Daan Admiraal en werkt bij diverse orkesten en ensembles in Nederland. Momenteel is hij naast Harmonie Wolvega, dirigent van Rotterdams Symfonisch Blaasorkest, Chr. Harmonievereniging Excelsior De Lier, Chr.  Muziekvereniging UNI Katwijk, en blazersensemble Voor De Wind. Naast zijn vaste aanstellingen verzorgt hij regelmatig gastdirecties, workshops, coachings en sectie-repetities bij verschillende symfonie- en hafabra orkesten, zoals het Zuid Hollands Symfonieorkest en het Amersfoorts Jeugd Orkest.

 

Dirigent Marim Battuta: Cees Leerling

Cees Leerling is sinds 2012 dirigent van het slagwerkensemble Marim Battuta. Cees zette zijn eerste stappen bij De Harmonie ruim 50 jaar geleden. Op 17-jarige leeftijd werd hij instructeur van de drumband van het toenmalige fanfare orkest. Met groot succes, want de drumband promoveerde via eerste prijzen op concoursen van de derde naar de eerste divisie. Vanwege  zijn indiensttreding bij de Johan Willem Friso kapel heeft Cees De Harmonie een tijdje moeten verlaten.

Op zijn 20e kwam Cees in dienst bij de  muziekschool in Heerenveen. Als docent slagwerk heeft Cees lesgegeven in Heerenveen, Oosterwolde, Wolvega en Noordwolde, maar ook in Akkrum, Appelscha en Makkinga. Tegenwoordig geeft Cees de muzieklessen via zijn eigen bedrijf DrumCase.

Cees is instructeur-dirigent geweest van de Woudklank uit Noordwolde (instructeur van de drumband, maar ook dirigent van het fanfareorkest) en instructeur van het Van Renssenkorps uit Heerenveen, Woudklank Grootegast, Crescendo Ruinen, Oldemarkter Fanfare, maar voor hem belangrijker dan alle verenigingen: oprichter en dirigent van schoolorkest De Wijs van het Linde College Wolvega. Zelf is hij als slagwerker actief geweest in het orkest van koorvereniging Pro Cantica uit Assen. Vanuit zijn ervaring met slagwerk leerlingen heeft het bestuur Cees een aantal jaren geleden gevraagd om een kweekvijver op te richten voor de slagwerkers. Cees is deze uitdaging in 2012 aangegaan en hieruit is het succesvolle Marim Battuta ontstaan.

 

Dirigent L-orkest: Lindy Adema

Lindy Adema (1986) is fluitiste en docent dwarsfluit en is sinds september 2021 dirigent van het L-orkest. Lindy studeerde aan het ArtEz Conservatorium in Zwolle en is daar in 2012 afgestudeerd. Ze geeft les op verschillende plaatsen in Friesland en Groningen. In omgeving Wolvega is ze al ruim 10 jaar actief als docente en heeft al menig dwarsfluit leerling van de Harmonie opgeleid. Ze is actief in verschillende orkesten, waaronder het Noord Nederlands Jeugd Orkest.

Lindy is een zeer gedreven docente met veel ervaring met muzikale projecten voor jong en oud. Met het L-orkest probeert zij het samen leren spelen te combineren met plezier maken en het creëren van een hecht groepsgevoel.