Wie wij zijn

De Harmonie heeft een aantal kenmerken die wij alsvolgt omschrijven:

Warm
De Harmonie uit Wolvega is een echte vereniging. Er wordt nog al eens een verband gelegd met het woord warm als men over De Harmonie praat. Wat opvalt is dat nieuwe leden welkom voelen. Warm welkom of warm bad. Dat maakt de vereniging toegankelijk en dat is ook precies wat we als vereniging willen zijn. Daarnaast wordt het woord warm ook wel in verband gebracht met de klank van het orkest. Dat is mooi om te horen over een harmonieorkest. Het zijn de warme klanken van de houtinstrumenten die dit vooral meebrengen en waarmee een harmonieorkest zich onderscheidt.

Balans
De Harmonie houdt een goede balans tussen ambitie, serieus muziek maken en gezelligheid. We bieden iedereen de kans om het beste uit zichzelf te halen. Dat dit lukt bewijzen sommige muzikanten die inmiddels beroepsmatig hun weg hebben gevonden in de muziek. Je kunt je ambities kwijt in een omgeving waar je veilig bent omringd door mensen  die niets liever willen dan dat jij voorwaarts gaat. Dat geldt zowel voor de leden als ook voor de dirigenten en het bestuur van de vereniging. Je krijgt alle kansen om je te ontplooien als muzikant, verenigingsmens, bestuurder of commissielid.

Muziek familie
Letterlijk en figuurlijk lijkt de vereniging op een familie. Men is geïnteresseerd in elkaar, leden kennen elkaar, praten veel en ongeremd met elkaar, zijn oprecht met elkaar, geven om elkaar en zeker niet onbelangrijk, hebben respect voor elkaar. Wanneer we bij elkaar zijn is het gelijk weer gezellig alsof we elkaar gisteren nog zagen.

Serieus gezellig
We zijn serieus in wat we doen en willen presteren. Daaromheen heerst een gezellige sfeer. Na inspanning volgt ontspanning. De inspanning vinden we terug in de repetities, thuis of gezamenlijk en de ontspanning na de repetities of tijdens gemeenschappelijke activiteiten die niet altijd muzikaal hoeven te zijn. Denk aan leuke uitjes voor de jeugd en aan een weekendje Maastricht voor het A-orkest, waar niet alleen maar muziek gemaakt wordt.

Groot jaarlijks concert
We zijn als Harmonie Wolvega best uniek in het jaarlijkse concert dat we geven. Een bijna professionele show wordt jaarlijks neergezet met vaak bekende artiesten die te gast zijn. Dat doen we al wel bijna 20 jaar. Als muzikant is dat ieder jaar weer een thrill om te beleven.